در مورد شکوفه بادام و عسل آن چقدر اطلاعات دارید

 

آشنایی با عسل بادام به شما کمک می کند تا این ماده خوشمزه و طبیعی را به عنوان یک خوراکی مفید خریداری و مصرف کنید. بهتر است به جای استفاده از برخی مواد مضر، به سراغ عسل بادام بروید و از خواص بی نظیر این نوع عسل بهره مند شوید


شاید کمتر کسی را بشناسیم که علاقه ای به خوردن بادام نداشته باشد. حتی چغاله بادام که در واقع میوه نارس بادام است هم علاقه مندان زیادی دارد. نکته جالب توجه اینجاست که عسل بادام که از شهد شکوفه بادام تهیه می شود نیز علاقه مندانی را به خود جلب کرده است که هم طعم و هم خواص این ماده شگفت انگیز را به شدت دوست دارند.

به طور کلی می توان گفت که درخت بادام یک درخت سراسر فایده برای انسان است. تمامی محصولات تولید شده توسط این درخت قابلیت مصرف توسط ما انسان ها را داشته و به همین خاطر است که این درخت را یک درخت بهشتی می نامند.

در این مطلب به صورت مختصر با درخت بادام و شکوفه های بادام که منبعی برای نوشیدن شهد توسط زنبور عسل است آشنا می شویم و به ویژگی های کلی عسل تک گل بادام اشاره می کنیم. در مطلبی مجزا نیز به خواص کلی عسل بادام اشاره شده است که می توانید قبل از خرید عسل طبیعی این خواص را نیز دوره کنید.

چه چیزهایی در مورد شکوفه بادام می دانید؟
درخت بادام یکی از درخت های شگفت انگیز و پرخاصیت است که از آن میوه ای پر خاصیت به دست می آید. در اینجا قصد نداریم در مورد خواص بادام صحبت کنیم؛ اما همین را بدانید که مصرف بادام می تواند به درمان بسیاری از بیماری ها کمک کرده و از بروز انواع بیماری پیشگیری به عمل آورد.

درخت بادام از درختان بومی ایران زمین است. به طور کلی این درخت در آسیای مرکزی می روید و در قرن ا پیش به مناطق دیگر دنیا نیز برده شده تا از خواص این درخت فوق العاده استفاده شود. در ایران باغ های فراوانی را پیدا می کنید که به صورت یکدست درخت بادام کاشته اند. این درخت به سرما حساس بوده و اگر شکوفه های آن سرما بزند، دیگر خبری از میوه بادام نخواهد بود.

ایران پنجمین کشور تولید کننده بادام در دنیا است. کشورهایی مثل آمریکا و اسپانیا در رتبه های نخست تولید بادام دنیا قرار دارند. به همین نسبت، تولید فراورده های مختلف مرتبط با بادام نیز در این کشورها بیشتر بوده که یکی از آن ها عسل بادام است.شکوفه بادام از مهمترین قسمت های درخت بادام به شمار می رود که عمر بسیار کوتاهی دارد. این شکوفه ها در ایران در فصل بهار ظاهر می شود. در شهر کالیفرنیا آمریکا که یکی از مهمترین مناطق تولید بادام است، بین ماه های فوریه و مارس شکوفه های بادام خودنمایی می کنندکه تقریبا مربوط به ماه های بهمن تا فروردین است.

شکوفه بادام جذابیت زیادی برای زنبور عسل دارد. به گونه ای که در مناطق مختلفی که هم درخت بادام و هم دیگر درختان روییده اند، یکی از گزینه های اصلی زنبور عسل برای نوشیدن شهد، شکوفه بادام است. این شکوفه ها به رنگ سفید بوده و جوانه صورتی آن خودنمایی می کند. شکوفه بادام عطر فوق العاده ای دارد که زنبور عسل را به خود جذب کرده و وی را برای گرده افشانی و همچنین نوشیدن شهد شکوفه های خود فرا می خواند.

ویژگی های عسل بادام
ویژگی های مختلفی را می توان برای عسل بادام برشمرد. هر کدام از این ویژگی ها به شما برای خرید هوشمندانه عسل طبیعی کمک می کند. در نتیجه تا جای ممکن اطلاعات خود را در مورد عسل بادام تکمیل کنید. البته در مورد خواص این انوع از عسل تک گل در مطلبی مجزا صحبت شده است.

از خواص فیزیکی عسل بادام می توان به رنگ آن اشاره کرد. رنگ عسل بادام نه روشن و نه تیره است. تقریبا رنگ عقیقی دارد و عموما مورد پسند بسیاری از افراد قرار می گیرد. رنگ این نوع عسل طبیعی کاملا وابسته به محل کشت درخت بادام است. در برخی مناطق عسل تولید شده از شهد شکوفه بادام روشن تر و در برخی مناطق تیره تر است. به همین علت نمی توان رنگ عسل بادام را معیار مناسبی برای شناخت آن دانست.

غلظت عسل بادام نیز وابسته به محیط تولید و محیط نگهداری است. عسل بادامی که در شمال ایران تولید می شود غلظت کمتری دارد. در مقابل، عسل بادام تولید شده در مناطق کویری می تواند غلظت بسیار زیادی داشته باشد. در نتیجه نمی توانیم از روی غلظت نیز در مورد عسل بادام قضاوت کنیم.

فصل برداشت عسل بادام در بهار و اوایل تابستان است. اگر میخواهید عسل بادام را تازه تهیه کنید، می توانید در این دو فصل به زنبورستان ها مراجعه کنید. با این حال عجله نکنید چون عسل بادام هم مثل دیگر عسل های طبیعی ماندگاری فوق العاده مناسبی دارد.

خواص عسل بادام بسیار زیاد است. تقریبا تمامی خواص موجود در میوه بادام را می توانید در عسل آن پیدا کنید. البته خواص دیگری نیز به آن اضافه شده که به دلیل آنزیم های موجود در بدن زنبور عسل است. در مطلبی مجزا به خواص عسل بادام اشاره می کنیم. با این حال بد نیست به طور خلاصه مروری بر مهمترین این خواص داشته باشیم.

از مهمترین خواص عسل بادام، اثرگذاری این ماده بر روی مشکلات تنفسی است. از شربت عسل تهیه شده با عسل بادام برای برطرف کردن بیماری های تنفسی استفاده می شود و گفته می شود می تواند بر روی آسم نیز اثر بگذارد. برخی از بیماری های طحال نیز با کمک عسل بادام درمان می شود. همچنین این عسل به منظور پاکسازی کبد و درمان کبد چرب نیز موثر است. ناگفته نماند که عسل بادام می تواند به بهبود درد کلیه نیز کمک کند.

یکی از مهمترین ویژگی های عسل بادام این است که این ماده سرشار از انواع ویتامین ب به ویژه ویتامین ب1 و ب2 است. همین ویژگی باعث شده تا عسل بادام برای درمان بسیاری از بیماری ها موثر باشد.
 

آشنایی با عسل بادام به شما کمک می کند تا این ماده خوشمزه و طبیعی را به عنوان یک خوراکی مفید خریداری و مصرف کنید. بهتر است به جای استفاده از برخی مواد مضر، به سراغ عسل بادام بروید و از خواص بی نظیر این نوع عسل بهره مند شوید. مطمئن هستیم که عسل بادام را بیشتر از عسل های دیگر دوست خواهید داشت؛ چراکه طعمی ملایم و خواصی فوق العاده برای درمان بیماری ها دارد.